טיפים וטריקים במטבח


במהלך שנותי כחובבת בישול למדתי ומצאתי שיטות עבודה המאפשרות לי יותר יעילות בפחות מאמץ.  בפוסט זה אסכם חלק מהן, בתקווה שיקלו אף עליכם.
באופן כללי – תמיד תמיד תעבדו במטבח נקי לחלוטין, כולל כיור. בסיכומו של דבר, מעבר לזה שיותר הגייני, נעים וכיף, הכל הולך יותר מהר.
הערה חשובה – זהו לא סקר שוק. לא פרסומת. אלו הכלים איתם אני עובדת.


סכינים ואמנות החיתוך


השחזה - הכלי החשוב ביותר במטבח הוא הסכין. השקיעו לפחות בסכין שף אחת טובה ושמרו עליה מושחזת. זכרו תמיד שסכין קהה = פציעות במטבח.
מיומנות - בין אם אתם מבלים כל היום במטבח ובין אם אתם עובדים במטבח רק כשחייבים, מומלץ ביותר לקחת סדנת שימוש בסכינים. אני השתתפתי לפני שנים רבות בסדנה של אורן גירון שהקפיצה את מיומנויותי והבנתי בעשרות מונים. הסדנא שבקישור -  לעבוד כמו שף  הינה יום מרוכז לטכניקות ושיטות עבודה במטבח עם סכינים ובכלל (כולל הרבה אוכל…)
פרט לסכין שף טובה, הסכין השימושית ביותר  היא הטורנה, סכין קטנה ומעט מעוקלת, המשמשת לקילוף,  טיפול בשורשים לא אחידים (כגון סלרי, ג’ינג’ר), הוצאת פגמים מפירות וירקות,  שליפת עוקצי עגבניות, ובכלל אחד מכלי העזר החשובים במטבח. לא עובדים איתה על קרש אלא באויר. כדאי להחזיק 2-3 כאלה לשימוש יומיומי.

טורנה



הטיפ הכי חשוב שאני יכולה לתת בעניין  החיתוך הוא –  תמיד לחתוך על משטח ישר.  רוב הירקות והפירות הם עגולים או אליפטיים. אל תאבקו בצורתם המקורית, צרו להם “בסיס”.  החיתוך יעבוד מהר ובטוח יותר.


דבר נוסף – תמיד תשמרו על היד החזקה (זו שמחזיקה בסכין…) יבשה ונקיה.



קרשי חיתוך

נכון שקרשי חיתוך מסיביים מעץ הם היפים ביותר, אז שמרו אותם לאירוח… קרשים אלה הינם חממה לחיידקים ולכלוך שאינם תמיד ברי ניקוי. הם אף כבדים יותר ופחות נוחים לעבודה שוטפת.


קרשי חיתוך מזכוכית – הס מלהזכיר. הם מזיקים לסכינים ועלולים לגרום לפציעות. משטח זכוכית, אפילו מחוספס, עלול לגרום לסכינים להחליק ואינו מאפשר עבודה נעימה ובטוחה.


כבר לפני שנים נתקלתי בארצות הברית בקרשי חיתוך הנחשבים אקולוגיים, נוחים מאד לעבודה ולאחסון, מחזיקים מעמד שנים רבות, לא דורשים טיפול מיוחד וניתן להכניסם למדיח. מיד רכשתי לי בכל הגדלים. לאחרונה גיליתי שהתחילו לייבא לארץ קרשים זהים מתוצרת ארקוס (של הסכינים) בכמה גדלים בקישור: ARCOS.


לא משנה איזה קרש חיתוך יש לכם, תמיד תדאגו שיהיה יציב ולא יחליק על השיש. הפתרון הטוב ביותר שמצאתי הם גלילי  משטח נגד החלקה (10 ש”ח בשוק הכרמל) מהם גוזרים חתיכה לפי גודל הקרש ומניחים תחתיו. לא סופח ריחות ולכלוך וקל לשטיפה וייבוש.



2015-06-11 13.49.22


שמנים, מלח וכיוצב”ז

מוצרים בשימוש תכוף, כדאי שיהיו במיכלים נוחים לשימוש. למשל, מלח גס לבישול אני מחזיקה ב- salt pig:

2015-06-12 17.59.40

שמן, סויה וכו’ – בקבוקי בירה/יין כהים, שטופים ויבשים לחלוטין לפני מילוי, עם פיות נוחות לפי הזרימה הנדרשת:

2015-06-12 18.00.11


גאדג’טים ואחרים

כותש שום – הכי יעיל שמצאתי, כותש במהירות וללא מאמץ, בלי פחת ומתנקה תחת הברז בשניות.  ניתן להשיג בארץ בחנויות כלי בית.



מועך שום



מברשת סיליקון עם מעמד – מאפשרת שימוש בכפית שמן במקום בחצי בקבוק, לא משאירה שאריות על המחבת, מחזיקה מעמד שנים ובחום גבוה, ללא טפטופים על השיש. את הדגם הספציפי הזה לא ראיתי בארץ, בכל מקרה שימו לב לשערות דקות וצפופות יחסית.



מברשת סיליקון



מחזיקי כוסות יין – פטנט נחמד לכוסות יין במדיח. ממש עובד! את זה מצאתי גם בארץ (כפול כסף…) בחנות גאדג’טים.



מחזיקי כוסות יין



שקיות לשמירה על טריות ירקות ועשבים – מאריך חיים אמיתי, בייחוד לפטרוזיליה, כוסברה ודומיהם. ניתן לשימוש חוזר.



שקיות ירוקות



מקרצף מחבתות – אבל לא רק. פלסטיק קטן שמסיר בקלות שאריות (גם יבשות) ממחבתות וסירים ללא פגיעה בציפוי, כולל מזויות החיבור. גם מהשיש הוא מסיר בקלות שאריות לכלוך שמסרבות לרדת.



מקרצף מחבתות



משפך תבלינים – מכירים את זה שאתם מנסים למלא מלחיה וחצי נשאר על השיש? אז זה הפתרון למילוי מלח וכל תבלין אחר בקלות ובלי לכלוך.



משפך תבלינים



מסחטת לימון – ידנית, ישר מעל האוכל עם מסננת מובנית לגרעינים. יעיל, פשוט ויפה.



מסחטת לימון



מיכלי הקפאה – במחיר של שקלים בודדים אני קונה שרוולים של 50-100 יחידות בגדלים שונים מ-100 מ”ל עד ליטר להקפאת צירים, ממרחים ורטבים שאני מכינה, במקום קופסאות שימורים.  בשוק ובחנויות מוצרים חד פעמיים.



מכשירים חשמליים


בלנדר יד בראון – המכשיר הכי שימושי אצלי במטבח. כל קיצוץ, טחינה, ערבוב והקצפה זה עם המכשיר המשולב של בראון בעצמה של 600w, עם מוט מתכת, שני מיכלי עיבוד מזון וראש הקצפה. יש לו עוד אביזרים שניתן להוסיף או לקנות מראש וכן חלקי חילוף. חוץ מזה שהוא בינתיים חי לנצח בשימוש אינטנסיבי של מעל 10 שנים.



בלנדר מקל מיקצועי בראון BRAUN דגם  MR 540



מעבד מזון בוש "קוביות" – גדול במיוחד, חזק ועם פתח רחב, כולל בלנדר. יש לו גם רגליות ואקום ליציבות מקסימלית. ייחודו – חותך לקוביות, כולל עגבניות (אם הן קשות יחסית). מסחטת מיצי ההדר שלו מעולה. בשניות אפשר להכין ליטרים של מיץ לימון, תפוזים ואשכוליות. אביזר נוסף הוא ממחה שמצויין לפירה מכל מיני ירקות או פירות, וחוצמזה טוב מאד בכל הפונקציות הרגילות – פרוסות, גירוד בכמה סוגי פומפיות וטחינה.



Bosch _ 2014-12-15

3 תגובות:

  1. קרשים מעץ שלם הם הטובים ביותר. לעץ חומרים ושרפים ששומרים מפני חיידקים (אם שומרים עליהם כומושצריך).

    השבמחק
    תשובות
    1. אלון, זה בדיוק העניין - אם שומרים... כמה מאיתנו באמת שומרים כמו שצריך? את הקרשים שאני משתמשת פשוט שוטפים או זורקים למדיח, הם קלים, לא תופסים מקום ונוחים...

      מחק
  2. אחלה גאדג'טים למטבח אני קונה בגאדג'טשופ יש להם אחלה גאדג'טים למטבח במחירים סבירים בהחלט
    https://www.gadgetshop.co.il/kitchen_gadgets.php

    השבמחק